Młodorośli. Opowieści wkraczających w dorosłość

“Mło­do­ro­śli. Opo­wie­ści wkra­cza­ją­cych w doro­słość” – pierw­sza ofi­cjal­na publi­ka­cja Fun­da­cji Młodorośli.

Stwo­rze­nie bez­piecz­nej prze­strze­ni do wyra­że­nia sie­bie oraz zbu­do­wa­nie poczu­cia sku­tecz­no­ści mło­dych osób. To głów­ne zało­że­nia publi­ka­cji pt. “Mło­do­ro­śli. Opo­wie­ści wkra­cza­ją­cych w doro­słość”, będą­cej debiu­tem autor­skim gru­py mło­dzie­ży w okre­sie dora­sta­nia. Zbiór opo­wia­dań w for­mie tek­stów i komik­sów powstał w ramach warsz­ta­tów zor­ga­ni­zo­wa­nych przez Fun­da­cję Młodorośli.

Pod­sta­wo­wym zada­niem pol­skich szkół jest wspie­ra­nie roz­wo­ju psy­cho­spo­łecz­ne­go uczniów, jed­nak naj­now­sze bada­nia jasno wska­zu­ją, że są to dzia­ła­nia nie­efek­tyw­ne. Jak wyni­ka z rapor­tu Otwar­cie o zdro­wiu psy­chicz­nym Fun­da­cji UNAWEZA Db@m mój zasięg Mło­de Gło­wy, aż 52% mło­dych ludzi odczu­wa brak moty­wa­cji do dzia­ła­nia, a sys­tem edu­ka­cji nie wspie­ra klu­czo­wych kom­pe­ten­cji, istot­nych dla roz­wo­ju moty­wa­cji, spraw­czo­ści i wła­snej samo­oce­ny. Te nie­po­ko­ją­ce dane były punk­tem wyj­ścia dla trój­miej­skiej Fun­da­cji Mło­do­ro­śli do zor­ga­ni­zo­wa­nia spe­cjal­nych warsz­ta­tów dla młodzieży.

Chcąc nie­ja­ko zakwe­stio­no­wać wnio­sek pły­ną­cy z powyż­sze­go rapor­tu zapro­si­li­śmy do współ­pra­cy gru­pę mło­dych ludzi, cze­go efek­tem jest powsta­ła publi­ka­cja. Wie­dzie­li­śmy, że swo­bo­da w dzia­ła­niu, wia­ra i inwe­sty­cja w mło­dych przy­nie­sie ocze­ki­wa­ne efek­ty. Zale­ża­ło nam, aby auto­rzy tych opo­wie­ści poczu­li, że wypo­sa­żo­no ich w potrzeb­ne kom­pe­ten­cje do urze­czy­wist­nie­nia zało­żo­nych celów. – opo­wia­da Nor­bert Basiń­ski, koor­dy­na­tor pro­jek­tu. Ta książ­ka, to tak­że naj­lep­szy dowód na to, że w mło­dych ludzi war­to uwie­rzyć! – dodaje.

Bez­piecz­na eks­plo­ra­cja ota­cza­ją­cej rze­czy­wi­sto­ści, zde­fi­nio­wa­nie klu­czo­wych prze­ko­nań, war­to­ści i zain­te­re­so­wań powin­na wypeł­niać okres dora­sta­nia. Dla­te­go celem warsz­ta­tów było stwo­rze­nie bez­piecz­nej prze­strze­ni do wyra­że­nia sie­bie oraz zbu­do­wa­nie poczu­cia sku­tecz­no­ści, będą­cych isto­tą dobro­sta­nu mło­dych. Zapro­sze­ni uczest­ni­cy to dora­sta­ją­ce oso­by, debiu­tu­ją­ce w roli pisa­rzy i rysow­ni­ków. Wypra­co­wa­ny pod­czas spo­tkań efekt jest zbio­rem autor­skich opo­wia­dań w for­mie tek­stów oraz komik­sów, trak­tu­ją­cych o przy­jaź­ni, bli­sko­ści i przede wszyst­kim o ota­cza­ją­cym ich świecie

Pre­zen­to­wa­ny w publi­ka­cji efekt jest impo­nu­ją­cy, pozwa­la cho­ciaż na chwi­lę “wejść” w świat dora­sta­ją­cych i pod­jąć pró­bę zro­zu­mie­nia tego co się w nim dzie­je: jak dora­sta­ją­cy widzą, czu­ją, jak doświad­cza­ją codzien­no­ści. To też świet­na oka­zja do dia­lo­gu mię­dzy wycho­wy­wa­ny­mi a wycho­wu­ją­cy­mi. Roz­wój czło­wie­ka to wspól­ne zada­nie dziec­ka i doro­słe­go, to dyna­micz­ny pro­ces ucze­nia się sie­bie nawza­jem – recen­zu­je publi­ka­cję dr hab. Justy­na Sie­mio­now, pro­fe­sor Uni­wer­sy­te­tu Gdań­skie­go z Insty­tu­tu Peda­go­gi­ki WNS.

Ini­cja­to­rem wyda­nej książ­ki jest trój­miej­ska Fun­da­cja Mło­do­ro­śli, zawdzię­cza­ją­ca swo­ją nazwę oso­bom, któ­rych naj­czę­ściej ota­cza swo­ją opie­ką – mło­dym wcho­dzą­cym w doro­słość. Wśród innych pro­jek­tów Fun­da­cji moż­na wyróż­nić pro­wa­dze­nie dwóch Pla­có­wek Wspar­cia Dzien­ne­go tzw. gdyń­skich SPO­Tów, utwo­rze­nie gru­py “Widzial­na Ręka”, prze­pro­wa­dze­nie pan­de­micz­nej akcji “Dobro­no­sze” czy dzia­łań infor­ma­cyj­nych zwią­za­nych z kry­zy­sem uchodź­czym w Ukra­inie. Publi­ka­cja powsta­ła w ramach pro­jek­tu “Wita­mi­na­cja 2.0” finan­so­wa­ne­go ze środ­ków Wydzia­łu Kul­tu­ry Gmi­ny Mia­sta Gdynia.

Scroll to Top